• Urmărește-ne pe Facebook
  • Urmărește-ne pe Instagram
  • Canalul nostru de X

„Metoda improvizației: cum se construiește magia spontană pe scenă”

Articolul explorează tehnicile de improvizație folosite de actorii profesioniști, modul în care exercițiile de spontaneitate dezvoltă creativitatea și exemple de trupe care au transformat improvizația într-un stil teatral autentic.

„Metoda improvizației: cum se construiește magia spontană pe scenă”

Articol de Redactia, 21 Noiembrie 2025, 14:57

La 28 iunie, se împlinesc 150 de ani de la naşterea lui Luigi Pirandello, dramaturg, romancier, poet şi eseist italian, născut în 1867, la Agrigento, în Sicilia, laureat al Premiului Nobel pentru literatură în 1934, plecat în eternitate la 10 decembrie 1936.

Teatrul Naţional Radiofonic lansează Colecţia Luigi Pirandello, la www.eteatru.ro; vă invităm să faceţi cunoştinţă cu o dramaturgie de o factură aparte, cu o gândire specifică – pirandellismul, cum l-au denumit exegeţii –, cu o viziune bizară, de o extraordinară teatralitate!

Ascultaţi montări de referinţă, din Fonoteca de aur a Societăţii Române de Radiodifuziune, spectacole purtând semnături regizorale de prestigiu, în care veţi recunoaşte mari şi îndrăgiţi actori ai Teatrului Naţional Radiofonic.

Cu siguranţă, cheia prin care putem descifra universul atât de bizar al lui Luigi Pirandello stă şi în teoria sa despre personajul dihotomic, posesor al unei duble personalităţi, chinuit de tensiuni contradictorii, aşezând în permanenţă o mască între el şi restul lumii.

Realitatea firii umane apare diferit în ochii celorlalţi şi astfel, beneficiar al unei unice individualităţi reflectate în infinite oglinzi, omul există numai prin ceilalţi şi numai în raport cu aceştia se poate defini. Relaţia devine astfel fundamentală şi nu persoana.

Pirandellismul implică dualismul vieţii, necesitatea aparenţelor de a lua o anumită formă, dincolo de care un flux interior evoluează continuu, diferit şi imprevizibil. Ca să fie înţeles, ca să aibă o logică, o coerenţă, ca să stabilească legături şi să-şi împlinească în acest mod unitatea, eroul îşi asumă o mască, moment în care se stabileşte o dublă relaţie: a sinelui cu masca şi a măştii sale cu măştile celelalte.

Este chiar denumirea generică a operei teatrale pirandelliene, pe care autorul şi-a subintitulat-o „Măşti nude” – maschere nude – tocmai în ideea acestui joc dublu al omului cu ceilalţi, un joc în care indivizii se caută cu deznădejde spre a se defini, spre a-şi găsi identitatea, acceptând sugestii, adăugând noi elemente, în acest flux, care este însăşi viaţa.

Să îmbrăcăm pe cei goi

Traducerea: Nicolae Carandino. Adaptarea radiofonică: N. Al. Toscani. Regia artistică: Elena Negreanu. În distribuţie: Rodica Tapalagă, Toma Caragiu, Victor Rebengiuc, Vali Voiculescu Pepino, Paul Avram, Aurel Cioranu. Regia de studio: Crânguţa Manea. Regia muzicală: Mihai Roman. Regia tehnică: ing. Tatiana Andreicic. Înregistrare din anul 1970.

Tichia cu clopoţei

Adaptarea şi regia artistică: Mihai Lungeanu. În distribuţie: Mirela Gorea, Dragoş Pâslaru, Monica Ghiuţă, Coca Bloos, Julieta Strâmbeanu, Mircea Constantinescu, Florin Anton, Liliana Pană. Regia de studio: Violeta Berbiuc. Regia muzicală: George Marcu. Regia tehnică: Vasile Manta. Înregistrare din anul 1993.

Vasul de lut

Adaptare de Virgil Stoenescu. Regia artistică: Constantin Dinischiotu. În distribuţie: Nicolae Pomoje, Ion Marinescu, Leopoldina Bălănuţă, Magda Popovici, Sorin Gheorghiu, Mitică Popescu, Mihai Dinvale, Sorin Medeleni, Mihai Mereuţă. Regia de studio: Crânguţa Manea. Regia muzicală: Nicolae Neagoe. Regia tehnică: ing. Ion Mihăilescu. Înregistrare din anul 1981.

Liola

Adaptarea: Eugenia Ţundrea. Regia artistică: Titel Constantinescu. În distribuţie: Ion Marinescu, Jeanine Stavarache, Alfred Demetriu, Elena Nica Dumitrescu, Rodica Sanda Ţuţuianu, Dorina Lazăr, Matei Alexandru, Ica Matache, Ruxandra Sireteanu, Rodica Mureşan. Regia de studio: Rodica Leu. Regia muzicală: George Marcu. Regia tehnică: ing. Ion Mihăilescu. Înregistrare din 1980.

Diana şi Tuda

Traducerea şi adaptarea radiofonică: Marina Spalas. Regia artistică: Titel Constantinescu. În distribuţie: Valeria Seciu, Irina Petrescu, Constantin Codrescu, Adrian Pintea, Adina Popescu, Lili Nica Dumitrescu, Ion Pavlescu, Nicolae Crişu. Regia de studio: Violeta Berbiuc. Regia muzicală: Simona Tudor. Regia tehnică: Manuela Popescu. Înregistrare din anul 1992.

Voluptatea onoarei

Adaptare radiofonică de Eugenia Ţundrea. Regia artistică: Dan Puican. În distribuţie: Horaţiu Mălăele, Ion Dichiseanu, Valeria Gagialov, Jeanine Stavarache, Valentin Plătăreanu, Ileana Şerban. Regia de studio: Rodica Leu. Regia muzicală: Nicolae Neagoe. Regia tehnică: ing. Tatiana Andreicic. Ȋnregistrare din anul 1981.


Radio România celebrează 150 de ani de la naşterea lui Luigi Pirandello
Noutăți 21 Noiembrie 2025, 14:41

Radio România celebrează 150 de ani de la naşterea lui Luigi Pirandello

Teatrul Naţional Radiofonic lansează Colecţia Luigi Pirandello, la www.eteatru.ro.

Radio România celebrează 150 de ani de la naşterea lui Luigi Pirandello
„Teatrul independent: motorul inovației artistice în România”
Noutăți 21 Noiembrie 2025, 14:55

„Teatrul independent: motorul inovației artistice în România”

O analiză a fenomenului teatrelor independente, a provocărilor financiare și a libertății creative care a dat naștere unor...

„Teatrul independent: motorul inovației artistice în România”
„Reinventarea scenei: cum schimbă tehnologia teatrul contemporan”
Noutăți 21 Noiembrie 2025, 14:54

„Reinventarea scenei: cum schimbă tehnologia teatrul contemporan”

Spectacolele de astăzi integrează proiecții, realitate augmentată și scenografii digitale, transformând modul în care...

„Reinventarea scenei: cum schimbă tehnologia teatrul contemporan”
„Actorul și vulnerabilitatea: arta de a fi sincer pe scenă”
Noutăți 21 Noiembrie 2025, 14:54

„Actorul și vulnerabilitatea: arta de a fi sincer pe scenă”

Un demers despre rolul emoției autentice în jocul actoricesc. Interviuri cu creatori și exemple de spectacole revelă cum...

„Actorul și vulnerabilitatea: arta de a fi sincer pe scenă”